Kayseri’de ilk defa uygulanan dünyada ve Türkiye’de örneğine az rastlanan bir model olan Erenköy Prozodik Sesli Okuma, Anlama ve Konuşma Modeli uzmanlarımız tarafından özel olarak geliştirilmiş bilimsel bir uygulamadır.
Ortaokul ve Lisemizde öğrencilerimizin, okuduğunu anlama konuşma becerilerini geliştirerek yabancı dil öğrenme ve her alandaki akademik başarılarına katkı sağlayacak olan “Erenköy Sesli okuma, anlama ve konuşma prozodisi” modeli uygulanmaktadır.
Prozodi Nedir:
Prozodi kelime olarak “bir şiir bestesinde, hece vurgularının müzik vurgu yükselişleriyle iyice uyuşmuş olması ve bu yoldaki kuralların bütünü” anlamına gelmektedir (TDK) .Vurgulama, tonlama ve anlam grupları ile ifade etme prozodi (prosody) kavramı ile açıklanmaktadır. Prozodi, okuma ve konuşmanın ritmik ve tonlamalı yönünü tanımlamak için kullanılmaktadır. Kısacası konuşma dilinin müziğidir.
Prozodik konuşma becerisi, insanın doğumundan itibaren içinde bulunduğu ortamdan kazandığı ve bütün yaşamı boyunca kullandığı en etkili iletişim aracıdır.
Bu beceri sadece seslerin belirli tonlarda çıkartılmasından öte, değişik anlamlar taşıyan ve aktarım sağlayan bir niteliktedir. Konuşmada prozodinin etkin olarak kullanılması mesajın anlaşılırlığına katkıda bulunmaktadır. Konuşmacının robotik ve heyecansız bir şekilde mesajı iletmesi anlamayı olumsuz etkileyebileceği gibi ilgi de çekmeyecektir. Çünkü dinlediğini anlamada prozodi belirleyici bir özelliğe sahiptir.
Erenköy Prozodik Sesli Okuma, Anlama ve Konuşma Modeli;
öğrencilerimizin konuşma, okuma ve anlama becerilerini geliştirerek okur yazar bireyler yetiştirmeyi hedefler.
Erenköy Prozodik Sesli Okuma, Anlama ve Konuşma Modeli ile öğrencilerin okuma hızı ve pürüzsüz okuma becerisinin yanı sıra metindeki duygusal durumu algılama, ses şiddetini ayarlama, okumada doğru duraklamalar yapabilme, anlamlı sözcük grupları yapma, konuşur gibi okuma becerileri kazanmaları üzerinde çalışılır.
Erenköy Prozodik Sesli Okuma, Anlama ve Konuşma Modeli Uygulama Yöntemi :
1. İnceleme ve Gözlem: Tüm öğrenciler, bireysel değerlendirmelere alınır ve öğrencilerin okuma becerileri her yönü ile gözlenir.
2. Öğrencilerin İhtiyaçlarını Belirleme: Uzman öğretmenlerimiz tarafından oluşturulan prozodik okuma ölçekleri ile öğrenci ihtiyaçları belirlenir.
3. İhtiyaca Yönelik Öğrenci Grupları Oluşturma: Ölçek sonuçlarına göre belirlenen alanlarda öğrenci grupları oluşturulur.
4. İhtiyaca Yönelik Grup Çalışmaları Planlama: Uzman öğretmenlerimiz tarafından prozodik okuma ölçeğinin her alanı için hazırlanan çalışmalar, ilgili öğrenci gruplarında uygulanır.
5. Ölçme Değerlendirme: Öğrencilerin gelişimi yıl boyunca düzenli olarak değerlendirilir.
Okuma, kültürel bir olgudur ve bu konuda herkese sorumluluk düşer. Öğrencilerin erken yaşlardan itibaren akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerilerinin geliştirilmesi, ailenin, okulların ve öğretmenlerin önceliği olmalıdır.